Tuoteryhmät
Info Lisää »

Visionääri vie Suomea maailmalle

15.05.2009



Toimitit juuri suomalaista äidinmaitoa ja Katri-Helenan levyn Ugandaan. Mitä muuta päivääsi kuuluu?

– Kiitos hyvää! Käyn Tullihallituksessa keskustelemassa sähköisen vientitullaksen uusista, lakimuutosten tuomista haasteista ja sitten W-Createn myyntikeikalle. Jokainen päivä on erilainen.

Perustit ensimmäisen yrityksesi jo lukion toisella luokalla. Mistä kipinä?

– Tein huvikseni web-sivuja omalle bändille ja sain hyvää palautetta. Tuttavani kysyi, josko tietäisin ketään, joka tekisi hänen firmalleen nettisivut. Siitä se sitten luontevasti lähti.

Mikä tekee hyvän bisnesmiehen tai -naisen?

– Tärkeintä on olla oma itsensä ja keskittyä vahvuuksiinsa. Kukaan ei tule toimeen yksin ja siksi on tärkeää, että palkkaa itseään taitavampia ihmisiä! Kasvuyrittäjyyden rohkeus on myös yksi menestyksen hyveistä.

Onko sinulla bisnes-esikuvia?

– Fanitan kaikkia kollegoita, jotka uskaltavat sanoa olevansa omalla alallaan ja nauttivat haasteista.

Julkaisit vuonna 2005 kirjan Luontainen yrittäjyys – inspiraatiota ja viisautta yrittäjille sekä wannabe -yrittäjille. Kärkiviestisi?

– Yrittäjyydessä on paljon positiivisia asioita, jotka arjessa unohtuvat. Kirjoitin kirjaan niitä, jotka saivat minut valitsemaan tällä tiellä pysymisen. Yrittäjyys on antoisaa, kun sen oikein oivaltaa!

Mitä luovuus mielestäsi edellyttää?

– Suvaitsevaa yhteisöä. Myös, että ideointi– ja valintaprosessit ovat erillään. Ideoidessa vain ideoidaan, sen jälkeen vasta arvioidaan niiden toteuttamiskelpoisuus. Hyväkin idea voidaan munata huonolla toteutuksella tai siitä voidaan saada erinomaisella toteutuksella loistava.

Luotsaat seitsemää yritystä – miten aikataulutat allakkasi?

– Minulla on aika tiukka prioriteettifiltteri ja pyrin tekemään tärkeimmät asiat ensimmäisenä.

Mitä muuta elämääsi mahtuu?

– Perhe on tärkeä, vaimoni Maarit ja pienet poikani Eetu ja Veeti.
Millä välttää suhdannekuopat?

– Tuoli seisoo paremmin neljällä jalalla. Itselläni on yrityksiä vähittäistavarabisneksessä, it- ja media-aloilla ja lisäksi asiakkaita monella toimialalla. Näin muutaman asiakkaan kysynnän hidastuminen ei vaikuta kokonaisuuteen.

Mitä paikallisuus merkitsee?

– Olemme kaikki tällä samalla pallolla, ja kiinalaiset voivat tulevaisuudessa olla yhtä hyvin asiakkaita, kilpailijoita tai toimittajia. Aina on oltava lähellä asiakasta, ymmärrettävä hänen bisnestään ja kulttuuriaan.

Mitä tekisit vartissa?

– Jos televisiosta tulee lastenohjelmia, joita lapset katsovat, istun sohvalle selkä televisioon päin ja katson lapsia.

KOTIMAISET KLASSIKOT purevat koti-ikävään. Kulttuurin lisäksi kestosuosikkeja ovat suklaa, salmiakki ja ruisleipä, tietää muun muassa yli 2500 tuotteen ulkosuomalaisille suunnattua verkkokauppaa pyörittävä Uudenmaan vuoden nuori yrittäjä Ilkka Lavas.

Lähde: Jaana Hannula http://www.sanoma.com/

« Takaisin
RSS
RSSNyt voit lukea Suomikauppa.fi ajankohtaisia uutisia myös suoraan uutistenlukijassasi lisäämällä sinne Suomikauppa.fi RSS syötteen.
Kirjaudu sisään


Ostoskori
Ostoskorisi on tyhjä
Tarjoukset Lisää »
Muumi hopearannekoru Pikku Myy Muumi hopearannekoru Pikku Myy
49,00€
44,10€
Uutuudet Lisää »
Knorr Lihaliemikuutio 10x10g Knorr Lihaliemikuutio 10x10g
2,50€
Tuotearviot Lisää »
DVD-postikortti Joulupukki ja porot (aluekoodivapaa) DVD-postikortti Joulupukki ja porot (aluekoodivapaa)
DVD oli mielenkiintoist-
a katse ...
4 / 5